this is millow empire's



ASsalamuaLAikum... TErIMa KAsih kerana SuDI sTalk blog aKu yg hAngat² tahi raMa² tiut iNi... Aku taKdE dIARI sEBaB semEmangnYA Aku mALAS nAK mENUliS... Sooo, bLOg NI laH pENGgaNTINYA.. *macAm LA Aku nI RaJiN NAk MenAIp kan...

Tuesday, November 6, 2012

ketam

yesterday, gigih ni.. meredah ujan after perform asar.. gara2 encik jamal cancel hotel yg aku booking, sebab bilik superior yg aku booked tu xd tingkap.. lalu menyuruh aku booked hotel lain lak tuk dy.. haihh.. lewat lik semalam.. then singgah econsave.. ngeee.. teringin nak makan sup ketam.. nak masak lemak ciliapi ketam, sejujurnya aku x reti.. sebab penggunaan santannya.. lagi pulak aku x suke santan dalam kotak... aku suke yg fresh.. tapi nak kate x reti tu cam kejam jek.. cani lah, sebab bahan2nya xde.. klu ade, mmg aku nekad nak wat gak lemak ciliapi.. (kahkahkah... korang caye ke weh cakap aku..)

okeh, sesampai je econsave dgn cuaca hujan tu, aku dgn syoknye  pilih 2 ekor ketam.. n nak suh mamat tu siangkan ketam tu sekali.. malangnya, dy kate x reti nak siang.. adoii.. aku teringat abah pena kate, ketok ketam.. hakhakhak.. abes la.. kat uma xd lesung batu.. blender ade la. xkan nak blend ketam lak? hahahha...sementara tunggu dy menimbang tara berat ketam, aku tanya mak cik sebelah aku.. "macik, cane nak siang ketam???", soalku sopan.. lalu dy pegi ke tempat ketam yg berlonggok n tunjuk caranya... wahhh... mekasih macik..

balik tuh terus masak weh, x tunggu2 dah.. aku pun tataw mak basuh ketam guna ape.. asam keping ntah mana letak duduknya.. aku guna tepung jek.. settle basuh, terus rebus ketam.. hikhikhik.. ms carik sup bunjut kat econsave tade.. dgn harapan ade la jugak stok kat umah tp hampeh.. yang tinggal stok ayam knor... jadik laa.... masuk la seketul...

sambil2 tu..  potong bawang merah, putih n halia.. goreng! sup tu aku letak garam cket, ngan sos tiram.. mase tengok resipi dy soh masukkan gula n serai.. tp 2 item tu aku x masukkan dgn sengaja.. pelik aih letak gula.. lastly potong daup sup.. n x lupa sebelum p masak nasik, aku kuakan cendawan, baki mgu lepas.. basuh2.. rendam2.. tos2.. masukkan skali dalam sup b4 aku makan... eh, ngan blackpepper.. heee... taraaaa




hiaskan dgn tomato potong dadu + daup sup
 

settle perform maghrib, wat telur dadar.. hiiiii... cedapppnya... dlm periuk ade ag seko.. leh ratah2 balik sat g.. ngeee.. meh nak share petua sket kat bawah ni..


::PETUA UNTUK DIKASIHI & DISAYANGI :
1st: ambil sebiji BUAH PINANG, kemudian baling kepada orang yang disukai sekuat hati...Kalau dia sebut " ADUH "bermakna dia dah mula bagi respon!!! Untuk lebih mujarab, gunakan BUAH DURIAN, anda harus baling tepat kat belakang dia, dan bila dia sebut " Aaaaaa....... " anda lari sekuat hati....Kalau dia kejar anda, maknanya dia dah mula sayang kat anda!!!
SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!!

0 comments: